Online intenzív felkészítő tanfolyam indul október 21-én >> Részletek
Emelt szintű szóbeli „A” tételek és hozzájuk ajánlott tananyag
(a 2023. őszi érettségin)
Az alábbi A) altételek a régi érettségi rendszerben érvényesek, azaz még a 2023. őszi vizsgaidőszakban alkalmazandóak. Az új, 2024-től érvényes szóbeli A) altételek listája ide kattintva olvasható.
Az alábbi ajánlások a Nagy Etele: Biológia Érettségi Összefoglaló (2017) c. kiadvány számozásához vannak rendelve!
Vastag betűvel, sorszámozva találhatók a kiadott tételcímek, ezek alatt pedig a releváns, kapcsolódó követelményrendszerbeli pontok, amely alapján a kidolgozott követelmény kiadványban a megfelelő oldalak egyértelműen azonosíthatók, ezért oldalszámok nem kerültek feltüntetésre. A zárójelben feltüntetett számok (X) a kiadvány számozását jelzik az adott témán belül.
Figyelem! Az egyes tételcímekhez ajánlott tartalom csak egy cím alapján valószínűsíthető téma. Kizárólag a tételcímek nyilvánosak, a hozzá kapcsolt információk tartalmáért az összeállítók semmilyen módon nem felelősek!
- A természetvédelem feladatai és lehetőségei
- 5.5
- A nitrogén körforgása és az ember
- 2.1. (1), 2.2. (7), 5.4. (2)
- A szén körforgása és az ember
- 2.1. (1), 5.4. (2)
- Az oxigén körforgása
- Heterotrófia, autotrófia: 2.2. (2), 5.4. (2)
- Oxigén kilépési lehetősége a környezeti körforgásból: 5.4. (1)
- A napfény és a földi élet
- Fotoszintézis (főbb részei, kiindulási anyagok és termékek, helyszín): 2.2. (4) (5)
- Energia útja az ökológiai piramisban (iránya, milyen formában távozik belőle, energiaszint hogy változik a piramisban felfelé haladva): 5.4. (3)
- Gyertyános-tölgyes társulás szintezettsége, aszpektus változásainak, fényeloszlásának ismertetése: 5.2. (5) és 5.1. (5)
- Káros UV-sugárzás hatásai az emberi szervezeole és a környezeole, védekezési lehetőségek (egészségügyi és környezetvédelmi): 5.3. (2) és 4.2. (2)
- Talajélet
- Talaj jellemzői, összetevői, szerepe, talajkeletkezésben részt vevő élőlények: 5.1. (7) és 3.3. (6)
- Szikesedés jelensége, okai: 5.2. (6)
- Erózió és műtrágyázás jelenségvilága, talajjavítás lehetőségei: 5.1. (7), 5.5. (8)
- Káros emberi hatások az ökoszisztémákban
- 5.2. (2), 5.3. (3)
- Az élővilág szerveződési szintjei
- 1.2. (4)
- A populációk
- Populációkon belüli viselkedésformák előnyei és céljai (agresszió, behódolás, önzetlenség, rangsor)
- Időszakos és állandó társas együttélések: 5.1. (8)
- Emberi-állati kommunikáció összehasonlítása: 5.1. (9)
- Emberi agresszió öröklött vagy tanult volta, kiváltó okai, csökkentésének lehetőségei: 5.1. (9)
- A levegő
- Levegő összetétele és jelentősége az élővilágban, légszennyező anyagok és környezetkárosító hatásaik: 5.5. (5)
- Őslégkör és mai levegő összehasonlítása: 6.4. (1)
- A populációk kölcsönhatásai
- Populáció genetikai értelmezése: 6.3. (1)
- Kompetíció (miért van gyertyán és szeder között, miért nincs gyertyán és lombosmoha között, ill. gyertyán – keltike között)? 5.1. (10) és 3.4. (1)
- A természetes ökoszisztémák és a monokultúrák
- Biomassza és biológiai produkció fogalma, ezek bemutatása ökológiai piramis segítségével: 5.4. (3)
- Monokulturás gazdálkodás fogalma, előnyeinek és háolányainak ismertetése: 5.3. (3)
- Talajlevegőztetés és pillangósvirágúak ültetésének jelentősége szántóföldeken: 5.4. (2)
- Hazai erdők
- Magyarországi erdős társulások, szukcesszió, horizontális és vertikális szintezettség jellemzők, zárótársulás jelentése: 5.2. (5) és 5.1. (5)
- Emberi beavatkozás pozitív és negatív hatásai a parkerdők életében: 5.2. (1) (2)
- Egy tó sorsa
- 5.1. (5), 5.2. (1)
- Ökológiai fogalmak és összefüggések
- Környezet ökológiai fogalma, tűrőképesség (fogalma, tűrőképességi görbék elemzése és tengelyeik ismertetése), ökológiai és élettani niche különbsége: 5.1. (4)
- K- és r-stratégisták jellemzőinek összehasonlítása, szaporodási görbéik elemzése, környezeti eltartóképesség és szaporodási jellemzők összefüggése, a fajok szaporodási stratégiáinak és utódnevelési viselkedéseinek összefüggései: 5.1. (2)
- A társulások anyag- és energiaforgalma
- Biomassza és biológiai produktum fogalma, mely környezeti tényezőktől függnek értékeik: 5.4. (3)
- Anyagáramlás és energiaáramlás összehasonlítása: 5.4. (3)
- Nitrogén körforgása a természetben: 5.4. (2)
- Energianyerés az élővilágban és a gazdaságban
- Növények és állatok energiaforrásai: 2.2. (2)
- ATP biológiai jelentősége: 2.1. (10)
- Megújuló és nem megújuló energiaforrások: 5.5. (7)
– példák felsorolása, a nem megújuló energiaforrások közül melyek biológiai eredetűek?
– különbségek a két nagy csoport között
– fosszilis energiaforrások használatának hátrányai
– Magyarországon mely energiatermelési módszerek használata lenne indokolt?
- Környezet, szaporodás, viselkedés
- 3.4.4. (3) (4) (7)
- A fehérjék
- Fehérjéket alkotó monomerek általános szerkezete, összekapcsolódásuk módja, esszenciális aminosavak (jelentés, mennyi van belőlük): 2.1. (8)
- Fehérjék szerkezeti szintjei: 2.1. (8)
- Fehérjék a vérben, plazmafehérjék biológiai jelentősége: 4.6. (1) (2) (4)
- Fehérjeszintézis mely sejtalkotóhoz kapcsolható? 2.3. (1)
- Számolás: pl. hányféle fehérje jöhet létre száz monomerből?
- A DNS örökítő szerepe
- Griffith és Avery, Hershey-Chase kísérletek lényege, jelentősége: 2.1. (11)
- Mitokondriális DNS jelentősége és az endoszimbióta elmélet, egyéb érvek az elmélet mellett: 3.2. (5)
- Tejcukor operon működésének célja, részei: 6.1. (5)
- Az ozmózis folyamata és biológiai jelentősége
- Ozmózis folyamata, feltételei, növényi életműködések és ozmózis, tápoldattal túlkezelt talaj problémája: 1.3. (1)
- Ozmózis és emberi szervezet: nefron szerkezete és működése, tüdőödéma, laktózintolerancia: 4.7. (2), 4.6. (4), 3.2. (2) apróbetűs szövege
- A szénhidrátok
- Raktározás módja növényekben és állatokban: 2.1. (6) (7)
- Lebontásuk az emberi emésztőrendszerben: hely, pH, emésztőnedv és annak szénhidrátbontó enzimje 4.4. (4)
- Glükózlebontás típusai az emberi sejtekben, jellemzésük és lépéseik röviden: 2.2. (6)
- Hasnyálmirigy és mellékvese szénhidrátanyagcsere hormonjai, vércukorszint szabályozása: 4.4. (3), 4.8.4. (2)
- Életjelenségek
- 1.2. (2)
- A sejtek életciklusa és az örökítő anyag
- Sejtciklus szakaszai: 1.2. (3), 2.3. (9)
- Osztódás típusai, példák az állat- és növényvilágból: 2.3. (8)
- Meiózis: részletes bemutatás, kromoszómamutációk, genetikai állomány változatosságának magyarázata: 2.3. (8) (9)
- Mutációk típusai, Klinefelter szindróma kialakulásának megállapítása (megadott információk alapján): 6.1. (3)
- Miért örökölhet két (egymással nem egypetéjű) testvér nagyon hasonló es nagyon különböző tulajdonságokat is?
- Prionok, vírusok és baktériumok
- Összehasonlítás:
– alak, szaporodás és funkció 3.1. + 3.2. (1) (2)
– melyek vesznek részt a nitrogén körforgásában, mi benne a szerepük? 5.4. (2) - Antibiotikumos kezeléssel melyik kezelhető csak, miért? Miért fontos az antibiotikumos kezelés orvos által előírt rendjének szigorú betartása? 3.2. (3)
- Milyen következtetések vonhatók le Griffith és Avery kísérletéből? 2.1. (11)
- Összehasonlítás:
- Az ATP
- 2.1. (9), 4.3. (7), 2.2. (1)
- Melyik vegyületcsoportba tartozik?
- Szerkezete és ebből adódó biológiai funkciója közti összefüggés
- Hol termelődik nagy mennyiségben növényi és állati sejtben? Ismertesse ezen folyamatok lépéseit.
- 2 példa emberi sejtben ATP-bontó enzimre (membránban, izomban)
- A sejtmag
- 2.3. (1)
- Lebontó folyamatok egy emberi vázizomrostban
- Lebontó folyamatok helyei: 2.2. (6) (7)
- Biológiai oxidáció és erjedés összehasonlítása, felszabaduló energiamennyiségek összevetése: 2.2. (6)
- A fehérjeszintézis
- Mi a fehérjeszintézisre vonatkozó információkat hordozó molekula, konkrétan mire vonatkozó információkat kódol? Szerkezetének összehasonlítása a fehérjék szerkezetével: 2.1. (8) és 2.1. (11)
- Fehérjeszintézisben résztvevő sejtalkotók (felépítés és szerep), fehérje útja a sejtben képződéstől a felhasználáson át a leadásig/lebontásig: 2.2. (3)+(4), 2.3. (1), 6.1. (2)
- Kész fehérje lehetséges sorsai, fehérjék lehetséges funkciói: 2.1. (9)
- Sarlósejtes vérszegénység magyarázata a fehérjeszintézis szempontjából: 6.1. (4)
- Membránok a sejtben
- Eukarióta sejtmembrán felépítése: 2.1. (3)
- Membránok fontosabb biológiai funkciói és jelentőségük: 2.3. (2)
- Aktív és a passzív transzport összevetése, példákkal: 2.3. (3)
- A zöld színtest és a mitokondrium
- Endoszimbionta elmélet és bizonyítékai: 3.2. (5)
- Színtest és mitokondrium jellemzése: 2.3. (6)
- Fotoszintézis fényszakaszának történései: 2.2. (5)
- Anyagcsere és energiaforgalom
- 2.2.
- Fehérjék és enzimek
- Fehérje és enzim definíciója, a két fogalom kapcsolata egymással: 1.3. (4) és 2.1. (8)
- Fehérjék szerkezete, enzimműködés alapjai, térszerkezet fontossága az enzimaktivitásban: 1.3. (2) (3) (4) (5)
- Amiláz és citokrómok jelentősége, lokalizációjuk (hol találhatók): 2.3. (6), 4.4. (4), 2.1. (7)
- A fény szerepe a növények életében
- Fotoszintézis fényszakaszának jellemzése: 2.2. (5)
- Fény által irányított növekedés jelensége a növényekben: 3.4.3. (7)
- Rövid- és hosszúnappalosság jelenségvilága, példák: 3.4.3. (5)
- Fény és csírázás: 3.4.3. (8)
- A prokarióták anyagcseréje
- Felépítő folyamatok jellemzői: 2.2. (1)
- Élőlények csoportosítása szén- es energiaforrás alapján, baktériumok besorolása anyagcseretípus szerint: 2.2. (2), 3.2. (4)
- Módszerek az élelmiszeriparban a baktériumok működésének kihasználására, illetve gátlására: 3.2. (2), 4.4. (7)
- A lipidek biológiai szerepe
- 2.1. Szervetlen és szerves alkotóelemek (3-4. pont, 26-27. oldal)
- Az erjedés
- Glikolízis (helyszín, szerep, folyamat lényege): 2.2. (6)
- Erjedés jellegzetességei, milyen feltételek mellett következik be, gyakorlati alkalmazásai (példák): 2.2. (6), 3.2. (2)
- Izomműködés és erjedés kapcsolata az embernél: 4.3. (7)
- Hidrolízis és kondenzáció
- 2.2. (3)
- A baktériumok jelentősége
- 3.2. (2)
- Vírusok és baktériumok
- Összehasonlítás (méret, anyagcsere, életmód, keletkezés, szaporodás), bakteriális és vírusos betegségekre 3-3 példa: 3.1. és 3.2.1.
- Hershey-Chase kísérletből levonható következtetések: 2.1. (11)
- Egysejtűek
- 3.2. (6)
- A gombák
- Testszerveződéseik, miért nem tekinthetők állatoknak és növényeknek sem? Példák egy- és többsejtű gombafajokra, ökológiai jelentőségük: 3.3. (1) (2) (5)
- Zuzmó és jelentősége: 3.3. (6)
- Antibiotikum fogalma, miként kapcsolódik a fogalom a gombákhoz? 3.3. (3) és 3.2. (3)
- A növények szövetei
- 3.4.3. (1)
- A gyökér és a szár
- 3.4.3. (2) (3) (4)
- A virág és a virágzás
- Evolúció – a növényvilág mely képviselőinél jelenik meg először a virág? Nyitva- és zárvatermők különbségei és evolúciós megjelenésük sorrendje: 3.4.1. (1)
- Virág szerkezete, egy- és kétivarú virág, egylaki és kétlaki növény fogalma 3.4.3. (5)
- Rövid- és hosszúnappalosság: miért virágzik nálunk a Dél-Amerika déli részéből származó burgonya már nyár elején, míg a Dél-Amerika északi részéről származó dohány csupán nyár végén? 3.4.3. (5)
- Kettős megtermékenyítés folyamata, a virág egyes részeiből a termés mely részei alakulnak ki? 3.4.1. (3)
- A szár és a levél
- 3.4.3. (2) (3) (4)
- A kétszakaszos egyedfejlődés
- Mohák, harasztok és zárvatermők összehasonlítása (életciklus ábrák segítségével): 3.3. (2) (6), 3.4.1. (1) (3)
– evolúciós újítások
– haploid és diploid életszakaszok értelmezése ábra segítségével, kiindulási sejtek megállapítása, mitózissal és meiózissal képződő képletek/sejtek
- Mohák, harasztok és zárvatermők összehasonlítása (életciklus ábrák segítségével): 3.3. (2) (6), 3.4.1. (1) (3)
- Az állatok szaporodása
- Ivaros és ivartalan szaporodás az állatvilágban, a két szaporodási mód összehasonlítása: 1.2. (2), 3.3. (2)
- Genetikai diverzitás és szaporodás összefüggése: 2.3. (9), 3.4.3. (6), 5.4. (4)
- Belső és külső megtermékenyítés összevetése: 3.4.4. (4)
- Egyes állatcsoportok szaporodási módjainak bemutatása annak fényében, hogy a szaporodási módok hogy függnek össze életmóddal és élőhellyel: 3.4.2. (1)
- A gerincesek légzőszervének törzsfejlődése
- Tüdőfejlődés a főbb gerinces csoportokban (halak, kétéltűek és hüllők, madarak és emlősök): 3.4.2. (2)
- Az állatok kültakarója
- Kültakaró: legjelentősebb szerepe, más szerepeire példák különféle élőlénycsoportok esetén (pl. rovarok, gyűrűsférgek, kétéltűek): 3.4.2.
- Gerincesek kültakarója: hogy nevezzük, rétegei, azokat felépítő állati szövetek, kültakaró függelékekre (szaruképződmények) példák: 3.4.2., 3.4.4. (1), 4.2.
- Az állatok mozgása
- Mozgás jellemzése állatcsoportoknál (szivacsok, laposférgek, rovarok, halak, csigák) 3.4.2. (1)
– Melyik folytat a fentiek közül aktív mozgást? Hogyan? - Rovarok fény felé repülése és pókok hálószövése mely típusú mozgás? 3.4.4. (5)
- Mozgás jellemzése állatcsoportoknál (szivacsok, laposférgek, rovarok, halak, csigák) 3.4.2. (1)
- A halak
- Légzés (légzőszerv, légzés folyamata halaknál, hogy befolyásolja a légzésszámot a víz alacsony vagy magas O2-tartalma és az aktivitás) 3.4.2. (1)
- Kültakaró, mozgás, szaporodás szervrendszere hogyan alkalmazkodott a vízi környezethez? 3.4.2. (1)
- Hazai halfajok szerepe az energiaáramlásban, méreganyagfelhalmozódás szervezetükben (ok indoklása) 5.4. (1)
- A madarak
- Testfelépítés és környezet viszonya (légzőrendszer, vázrendszer és kültakaró alkalmazkodása a repülő életmódhoz) 3.4.2. (1)
- Szaporodás, ivadékgondozás módja a madaraknál: 3.4.2. (1)
- Emésztés és táplálkozás jellegzetességei: 3.4.2. (1)
- Emlősök és madarak
- 3.4.2. (1) (2)
- Lebontó folyamatok az emberben:
- 2.3. (7), 2.2. (6) (7), 4.4. (3) (4) (5)
- Emésztés és biológiai oxidáció összehasonlítása az alábbi szempontok alapján:
– helyszín
– részfolyamatok
– enzimek részvétele az egyes folyamatokban
– eltérések a két folyamat között
- Az idegsejt működése
- Neuron felépítése és működése, változatai, gliasejt funkciója: 4.8.1./A (2)
- Membránpotenciál kialakulása, jelentősége, megváltozása: 4.8.1./A (1)
- Példák az idegrendszer és a hormonrendszer kapcsolatára: 4.8. (2)
- Szinapszis fogalma és két fő típusa, melyik jelentősebb az emberben? 4.8.1./A (2)
- Ivari jellegek
- Nemi hormonok (termelődési hely, hatásaik): 4.8.4. (2), 4.9. (1) (2)
- Nemhez kötött genetikai betegségek (mely nemre jellemzőek, miért? példák) 6.2. (5)
- Miért 50-50% annak esélye, hogy egy emberi egyed férfi vagy nő neműként születik? 6.2. (5)
- Mely egyéb szintjei vannak a szexuális nem kromoszomális meghatározottságon túl? 4.9. (2)
- Mozgások és mozgatóműködések
- Harántcsíkolt izom felépítése, csúszófilamentum elmélet: 4.3. (7)
- Forró edény megfogásakor milyen idegi mechanizmusok játszódnak le, miért hajlik be a kezünk? 4.8.1./A (4)
- Az emberi vér
- Összetétele (alakos elemek, plazma és összetevői): 4.6. (1)
- Véralvadás folyamatának lényege, fontosabb résztvevői: 4.6. (2)
- Vérszegénység lehetséges okai: 4.6. (1)
- Légcsere, gázcsere és sejtlégzés
- Fogalmak meghatározása, kapcsolatuk az emberi szervezetben: 4.5. (4)
- Nyugodt és erőltetett légzés jellemzése (izmok, szervek szerepe a nyomásváltozásokban), férfiak és nők közötti jellemző légzéstechnikai különbségek: 4.5. (1), 4.3. (6)
- Be- és kilégzés szabályozása a legalsóbb szinten: 4.5. (6)
- Mélybúvár gyors emelkedésének esete: mely jelenség, mi az oka és miért veszélyes? 4.5. (8)
- A kiválasztás
- Nefron felépítése és működése: 4.7. (2)
- Vízvisszaszívást szabályozó hormonok: 4.7. (3)
- Elemi idegjelenségek
- Ingerületvezetés folyamata egészséges emberben (nyugalmi és akciós potenciál), szinapszisok típusai és ingerülettovábbítás: 4.8.1./A. (1) (2)
- Sclerosis Multiplex betegség idegrendszeri alapjai: 4.8.1./A. (2)
- Drogok (kokain, morfium) lehetséges hatásai az ingerületvezetésre és a szinapszisműködésre: 4.8.1./A. (2), 4.8.3. (5)
- Hallás és helyzetérzékelés
- Teljes hallószerv felépítése (inger útja, közreműködő receptorok is): 4.8.1./B. (4)
- Jelenségek magyarázata: folyamatos körbeforgás utáni szédülés, repülőgépes utazás és füldugulás kapcsolatának magyarázata, füldugulásérzet megszüntetésének módja: 4.8.1./B. (4)
- Alkohol hatása: miért a beszéd és a mozgáskoordináció megváltozása a legjellemzőbb, legkorábban jelentkező tünet? 4.8.1./A. (5)
- A szem és a látás
- Szem felépítése a fény útja figyelembevételével (mely fénytörő közegeken halad át a fény, mely részein törik meg, optikailag milyen típusú és egészséges esetben hova esik a látott tárgy képe?): 4.8.1./B. (3)
- Szem akkomodációja és annak hibái: távolba nézésről közelre fókuszálásra áttérés, rövidlátáskor mi a probléma háttere, hogyan korrigálható? 4.8.1./B. (3)
- Látóreceptorok (hely, szerep), sárga- és vakfolt fogalma és jelentőségük, kísérlet vakfolttal (elméleti háttér ismertetése) 4.8.1./B. (3)
- Farkasvakság és vitaminhiány, öregkori távollátás oka és kezelési lehetősége: 4.4. (7) és 4.8.1./B. (3)
- Látópálya lefutása, látásérzet kialakulásának helye: 4.8.1./B. (3)
- A tüdő felépítése és működése
- Emberi tüdő felépítése és működése: 4.5. (1)
- Vitálkapacitás fogalma, jelentősége: 4.5. (2)
- Gázcsere, légcsere, kilégzés és belégzés folyamata: 4.5. (3) (4)
- Légmell kialakulásának folyamata: 4.5. (8)
- Mozgás és helyzetérzékelés
- 4.8.1. Az idegrendszer B) 4. pont, 127-128. oldal
- A megtermékenyítés és a várandós állapot
- Belső női nemiszervek ismertetése: 4.9. (1)
- Női nemi ciklus és a méhnyálkahártya változásai: 4.8.4. (3)
- Megtermékenyítés folyamata, zigóta sorsa a terhesség első hetében: 4.9. (1) (3)
- Magzati és anyai keringés kapcsolata, Rh-összeférhetetlenség: 4.9. (5)
- Mindennapi izgalmaink
- Szimpatikus és paraszimpatikus idegi működések jellemzése: 4.8.1./A (3) 4.8.1./C (2)
- Látás és hallás szimpatikus szabályozása: 4.8.1./C (2), 4.8.1./B (3) (4)
- Futásért felelős agyterületek ismertetése: 4.8.1./C (1)
- Cukorháztartásunk
- Cukorbetegség két fő típusa, kialakulásuk oka és eltéréseik: 4.8.4. (4)
- Mely két fontosabb hormon játszik szerepet a szénhidrátanyagcserében és hol keletkeznek? 4.8.4. (2)
- Cukorbetegek jellegzetes leheletszaga és annak oka, mely vegyület okozza? (glükózhiányos állapot)
- Az emberi vese
- Nefron működése és felépítése (mi hol szívódik vissza, aktív és passzív transzportfolyamatok): 4.7. (1)
- Szabályozás (sóhiányos étrend és szomjúság esetén mely hormonok hogy hatnak, túlzott vízivás és cukorbetegség hatásai a vizeletre): 4.7. (2) (3)
- Várandósság vizeletből történő kimutatásának alapja: 4.9. (6)
- Az emberi szív
- Felépítése (üregek, falak, véráram egyenirányító képletek) és működése (vérkörök elemei, vér iránya, saját vérellátás, ingerületvezető rendszer – szinuszcsomó, összehúzódás): 4.6. (6)
- Szimpatikus és paraszimpatikus hatások a szívre és a pulzusszámra, kilépési helyük, inger eredete: 4.6. (8), 4.8.1/C (2)
- Kis- és nagyvérkör: 4.6. (5) és 3.4.2. (2)
- Az emberi máj
- 4.4. (3), 4.8.4. (2)
- Élettani szerepe a szénhidrát- és fehérjeanyagcserében és méregtelenítésben
- Sárgaság: tünetei, legalább 2 okot megnevezni, bilirubin (jelentősége, hol keletkezik)
- Raktározó és termelő szerepeire példák
- Máj kapcsolata a vércukorszintet szabályozó hormonokkal: mely hormonok ezek, hogyan hatnak és hol termelődnek?
- A hasnyálmirigy
- 4.4. (3)
- Helye a hasüregben, szerepe, emésztőenzimei és ezek funkciói
- Hormonjai, glükóz útjának végigkövetése, cukorbetegség (ok, tünetek, kezelés)
- A gerincvelő
- 4.8.1/A
- Felépítése (szürke- és fehérállomány, idegsejttípusok, le- és felszállópályák elhelyezkedései)
- Ingerület végighaladás ismertetése, neurontípusok
- Reflexek szerepe, gerincvelői reflex két típusának bemutatása ábrák alapján (bőr- és iromeredetű)
– keresztezett hajlító-feszítő reflex
– kőbe lépve elrántjuk a lábunk: hol tudatosul a fájdalomérzet, hogyan alakul ki a válaszreakció?
- A szteroidok
- Mely szerves vegyületcsoportba tartoznak, milyen az oldhatóságuk? 2.1. (4)
- Epesav és nemi hormonok: 2.1. (3)
- Anabolikus szteroidok veszélyei: 4.3. (9)
- A légzés és a beszéd
- 4.5. (5)
- A hipotalamusz és a hipofízis
- 4.8.1/A) (5), 4.8.4. (1) (2)
- A mozgás szervrendszere
- Csontos medence és combcsont (szerkezet, funkció, ízületek jellemzése): 4.3. (2)
- D-vitamin szerepe: 4.8.4. (2)
- Csípőficam jelensége, idős emberek csontjainak jellegzetessége: 4.3. (1) (10)
- Jobb kar jellemzése (hajlítóizma mely csonton rögzül, mozgatásakor mely agyi központok működnek, jellemeze a pályák lefutását): 4.3. (6), 4.8.1/C (1)
- Reflexívek (egyik lábbal szögbe lépve mi történik a másik lábbal): 4.8.1/A (4)
- Parkinson-kór jellemzése: 4.8.3. (1)
- Szénhidrátok szerepe az emberi szervezetben
- Homeosztázis bemutatása az inzulin példáján: 4.1. (1), 4.8.4. (1) (2)
- Anyagcsere folyamatok általános jellemzése: 2.2. (1) (3)
- Anyagcserebetegséget okozó örökletes mutációra példát hozni: 1.3. (5)
- Zsírok és a táplálkozás
- 2.1. (3) (4), 4.4. (4) (5)
- Immunitás
- 4.8.5.
- Immunitásban részt vevő sejtek ismertetése, feladataik, antitestek
- Allergiás betegségek immunológiai alapjai
- Természetes és mesterséges immunitás, specifikus és nemspecifikus, humorális immunitás fogalma
- Gennyképződés magyarázata
- Passzív és aktív immunizálás különbsége és jelentősége
- A hangképzés
- 4.5. (1) (5)
- Emberi hangképzőszerv neve, felépítése, jellegzetes eltérések nemek tekintetében (anatómiai különbségek és ebből eredő akusztikai eltérések)
- Kiabálás, erőteljes hangadás összefüggése a légzőmozgásokkal
- Testfolyadékok
- 4.6., 4.7., 4.9.
- Az emberi bőr
- 4.2.
- A vegetatív idegrendszer
- 4.8.1/A. (3), 4.8.1/C. (2)
- Társas viselkedés
- 5.1. (8) (9)
- Tanulástípusok
- 3.4.4. (5)
- Feltétlen és feltételes reflex összehasonlítása, Pavlov kísérletének elemzése
- Operáns tanulás jellemzői, példák rá, összehasonlítása a belátásos tanulás folyamatával
- Bevésődés fogalma, példák
- Megadott fogalmak besorolása tanulási kategóriákba
- Vizsgaszituáció és viselkedés
- 4.8.2.
- Mennyiségi jellegek öröklése és az evolúció
- 6.3. (1)
- Emberi betegségek és a genetika
- Down-szindróma, fenilketonuria (PKU), sarlósejtes vérszegénység: 6.1. (4)
- Genetikai számolásos feladatok a fenti betegségekkel kapcsolatban
- Cukorbetegség és géntechnológia: 6.3. (9)
- Az evolúció bizonyítékai
- Közvetett és közvetlen bizonyítékok (fogalom-meghatározás, közvetlen bizonyítékokra konkrét példák): 6.3. (6)
- Géntechnológia alkalmazási területei, érvek mellette és ellene: 6.3. (9)
- Darwini természetes szelekció feltételei, folyamatai és következményei: 6.3. (4)
- Miller kísérletének lényege: 6.4. (1)
- Növények és hüllők alkalmazkodása a szárazföldi körülményekhez a kültakaró és a szaporodás jellegzetességeinek példáin bemutatva: 3.4.2. (2)
- Mendeli genetika
- Öröklődésmenetek (típusok, ismertetés és jellemzés, példák geno- és fenotípusra külön kitérve): 6.2. (1)
- Miért veszélyes közeli rokonok egymással való szaporodása? 6.3. (3)
- Számolásos feladatok
– Pl. szülők vércsoport meghatározása gyerekek vércsoport antitestjei alapján, utódarányok megadása: 6.2. (2), 4.8.5. (6)
– Mendel törvényeinek felismerése a számolási feladatban: 6.2. (3)
- A génműködés szabályozása
- Testi sejtjeink genetikai állományának azonosságának magyarázata, példa hosszútávú gátlásra (tartósan elnyomott génre) emberben, hormonális állapot befolyása a génszabályozásra, hormonok által szabályozott gének emberben: 6.1. (5)
- Lac operon modell (ábraelemzés, működés kifejtése): 6.1. (5)
- Daganattípusok (jó- és rosszindulatúak); kezelesük; bőr-, emlő-, méhnyak- és hererák tünetei és észrevételük módja (önvizsgálati lehetőségek): 6.1. (6)
- A populációk és az evolúció
- Populáció genetikai fogalma, mely paraméterekkel jellemezhető egy populáció? 6.3. (1)
- Korlátlan és korlátolt növekedés modellje, r-és K-stratégisták: 5.1. (2)
- Hardy-Weinberg szabály és alkalmazása számolásos feladatokban, ideális populáció feltételei: 6.3. (1)
- A mutációk
- Fogalma, típusai: 6.1. (3) (4)
- Down-kór (genetikai alapja, mikor nő meg az esélye): 6.1. (4)
- Sarlósejtes vérszegénység (hogyan, miért több a maláriás területeken): 6.1. (4)
- Albinizmus (öröklése, tünetei, oka): 6.1. (4)
- Albinizmus és színtévesztés
- 6.1. (4), 6.2. (5)
- A vércsoportrendszerek és öröklődésük
- AB0- és Rh-vércsoportrendszerek ismertetése, genetikai hátterük és öröklődésük: 4.8.5. (6)
- Vércsoportokat meghatározó képletek (mely sejtek felszínén, milyen típusú szerves vegyületek?) 2.1. (6)
- Gondolkodási feladatok (pl. szülők vércsoport geno- és fenotípusának feltárása gyermekek vércsoportjai alapján)
- Információ tárolása a sejtmagban
- Sejtmag felépítése és szerepe, humán testi sejt és ivarsejt kromoszómáinak összehasonlítása: 2.3. (1) (8) (9) és 6.1. (1)
- DNS szerkezete, szerepe a fehérjeszintézisben: 2.1. (11) és 6.1. (1) (2)
- Humán Genom Program lényege, elért eredményei: 6.3. (10)
- Ősmaradványok
- Kövületek és lenyomatok jelentése és jelentősége: 6.3. (6)
- Radiokarbonos kormeghatározás és évgyűrűelemzés lényege: 6.3. (7)
- Molekuláris törzsfák: 6.3. (6)