4. AZ EMBERI SZERVEZET |
KÖZÉPSZINT közép- és emelt szinten is ismerendő tudásanyag |
EMELT SZINT csak emelt szinten szükséges tudni |
4.1. Homeosztázis |
- Értelmezze a homeosztázis fogalmát, értse jelentőségét.
- Értelmezze a kiválasztás, valamint a külső és belső elválasztás fogalmait.
- Értse a szűrővizsgálatok és az önvizsgálat fontosságát.
- Ismerje és értse az alapfokú újraélesztés lépéseit, szabályait.
|
- Tudja, hogy a homeosztázisösszetevők határértékei élettani állapottól függően megváltozhatnak.
- Értse a homeosztázis és az egészség kapcsolatát.
|
4.2. Kültakaró |
4.2.1. Bőr
- Értse a bőr funkcióit (védelem, hőszabályozás érzékelés: fájdalom, tapintás, nyomás, hőingerek) és értse kapcsolatukat a bőr felépítésével.
- Ismertesse a bőr szöveti szerkezetét, mirigyeit és azok funkcióit, és ábrán azonosítsa a bőr részeit.
- Magyarázza a hám megújulását.
- Értse a festéksejtek és a bőrpigment (melanin) szerepét. Értelmezze az emberi faj bőrszínskáláját a biológiai sokféleség részeként.
|
|
4.2.2. A bőr gondozása, védelme
- Tudja magyarázni a napsugárzás hatását a bőrre, a napozás egészségtani vonatkozásait, a védekezést.
- Ismerje a bőrápolás és hajápolás szerepét és lehetőségeit. Értse a bőr baktériumflórájának jelentőségét.
- Tudja, mi az anyajegy, a szemölcs, hogyan alakul ki a miteszszer, a pattanás, vízhólyag, vérhólyag.
- Értse, hogy miért veszélyes az égési sérülés. Tudja, hogyan kell ellátni kisebb égési sérüléseket.
|
|
4.3. A mozgás |
4.3.1. Vázrendszer
- Ismerje a csontváz biológiai funkcióit.
- Ismerje a csont kémiai összetételét (szerves és szervetlen alkotók), értse ezek szerepét, hozza összefüggésbe arányuk változását az életkorral, a fiatalkori és időskori csontsérülésekkel.
- Ismertesse egy lapos és egy hosszú csöves csont szerkezetét a megfelelő funkciókhoz kötve. Ismerje a csigolya részeit.
- Tudjon példát mondani a csontok összenövésére, varratos, porcos és ízületes kapcsolódására, magyarázza, hogy ezek milyen mozgást tesznek lehetővé az adott helyeken. Ismerje fel rajzon az ízület részeit.
- Ismertesse a gerincoszlop tájékait, a mellkas, az agykoponya és az arckoponya csontjait (orrcsontot, járomcsontot, felső és alsó állcsontot). Ábrán ismerje fel ezeket. Tudja kapcsolatba hozni az ember mozgási szervrendszerének sajátosságait a két lábon járással (a gerincoszlop kettős S-alakja).
- Ismertesse a függesztőövek funkcióját, csontjait, a gerincesek ötujjú végtagtípusának csontjait. Értse a férfi és a női medence közti különbség okát.
|
|
4.3.2. Izomrendszer
- Ismertesse a vázizom felépítését: izomsejt, izomrost (izomsejt), izomköteg, izompólya, inak.
- Ismerje a helyét és funkcióit a következő izmoknak: gyűrű alakú záróizmok, mimikai izmok, bordaközi izmok, mellizom, hasizmok, gátizmok, rekeszizom, végtagok hajlító- és feszítő izmai, fejbiccentő izom.
- Értse miért fontos a bemelegítés, hogyan szüntethető meg az izomláz.
|
- Legyen képes magyarázni a mozgási szervrendszer működését fizikai (emelőelv, erő, erőkar), biokémiai (aktin, miozin, kreatinfoszfát, ATP), szövettani (vázizomszövet) ismerete alapján. Tudja, hogy az izomösszehúzódáshoz Ca2+ion szükséges.
- Értse az izom saját energiatároló és oxigéntároló molekuláinak szerepét.
- Értse az izomláz kialakulásának okait.
|
4.3.3. Szabályozás
- Értse az izomtónus szerepét a testtartás és a mozgások kialakításában.
|
|
4.3.4. A mozgás és mozgási rendszer egészségtana
- Ismerje a mozgási szervrendszer épségét, megóvását szolgáló alapelveket (pl. helyes testtartás, testedzés). Tudja, mi a törés, gerincsérülés, ficam, csípőficam, rándulás, lúdtalp, gerincferdülés, és ismerje ezek jeleit.
- Tudjon példát említeni a testépítés során helytelenül alkalmazott táplálékkiegészítők káros hatásaira.
|
|
4.4. A táplálkozás |
4.4.1. A táplálkozás
- Tudja magyarázni a táplálkozás jelentőségét, és értse folyamatait (rágás, nyelés, bélperisztaltika).
- Ismerje a különbséget a táplálék és tápanyag között. Tudja felhasználni a tápanyagok fajlagos energiatartalmát alapvető számítási feladatokban.
- Értelmezze a testtömegindexet, tudjon következtetéseket levonni értékéből, és értse, hogy normálértéke függ a testöszszetételtől, nemtől, életkortól.
|
|
4.4.2. Emésztés
- Ismerje fel ábrán a táplálkozási szervrendszer szerveit, tudja biológiai funkcióit. Ismerje a máj szerepét az emésztőnedvtermelésben, a fehérje-, glükóz- és glikogénszintézisben, a raktározásban és a méregtelenítésben.
- Ismerje fel a fog részeit magyarázza a részek funkcióit, értse a fogképletet. Ismertesse a száj higiéniáját, a szájápolás szabályait és jelentőségét.
- Tudja, mely emésztőnedvek játszanak szerepet a fehérjék, a szénhidrátok, a zsírok és a nukleinsavak emésztésének folyamatában; ismerje a termelődési helyüket és a működésükhöz szükséges optimális kémhatást. Értelmezzen a hasnyál vagy a gyomornedv hatását bemutató kísérletet.
|
- Értse a kapcsolatot a tápanyagok emésztése és sejtszintű lebontása között.
- Ismerje a következő emésztőenzimek termelődésének helyét és hatásait: amiláz, laktáz, lipáz, nukleáz, pepszin, tripszin.
|
4.4.3. Felszívódás
- Ismerje a bélbolyhok helyét, és tudja működésük lényegét.
|
- Ismerje a táplálékkal felvett fehérje, szénhidrát és zsír alkotó részeinek útját a szövetekbe történő beépülésig, illetve a felhasználásig.
|
4.4.4. Szabályozás
- Tudja, hogy mi válthatja ki az éhség-, szomjúságérzetet és értse a tápcsatorna reflexes folyamatait (nyál- és gyomornedvtermelés, hányás, nyelés).
|
|
4.4.5. Táplálkozás egészségtana
- Magyarázza a minőségi és mennyiségi éhezés fogalmát.
- Ismertesse a fehérjék, szénhidrátok, zsírok, növényi rostok, ásványi anyagok (nyomelemek), természetes forrásait, tudjon érvelni hiányuk vagy túlzott fogyasztásuk ellen.
- Ismerje a következő vitaminok élettani jelentőségét, és tudja azokat összekapcsolni hiánytüneteikkel: D-, A-, B12,- C-vitamin, folsav.
- Tudjon érvelni a megfelelő összetételű étrend mellett. Értse, hogyan változnak az étrendi elvárások tevékenységtől, kortól, nemtől és állapottól (terhesség, szoptatás) függően. Értse az alultápláltság és a túltápláltság következményeit, kockázati tényezőit. Értelmezzen életmódhoz igazodó étrendet, ezzel kapcsolatos adatok, táblázatok használatával.
- Figyelje meg az élelmiszerek csomagolásán feltüntetett öszszetevőket és magyarázza a lehetséges kockázati tényezőket, táblázat segítségével.
- Ismerjen a tápcsatorna megbetegedéseinek kialakulását elősegítő kockázati tényezőket (veleszületett hajlamosító tényezők és életvitelből, életmódból eredő kockázati tényezők – pl. nem megfelelő szájápolás/szájhigiéné, fokozott stressz, túlzott alkohol- és gyógyszerfogyasztás, nem az életmódnak, szükségleteknek megfelelő táplálkozás, kedvezőtlen környezeti hatások).
- Magyarázza az élelmiszer- és ételtartósítás alapvető szabályait.
|
- Ismertesse az alapanyagcsere fogalmát és tudja, mitől függ annak értéke.
- Értelmezze, miért járhatnak a májbetegségek együtt sárgasággal.
- Ismertesse a következő vitaminok élettani jelentőségét: E-, K-, B1-, B6- vitamin.
|
4.5. A légzés |
4.5.1. Légcsere
- Ismerje a légzőrendszer szerveit és a rendszer funkcióit.
- Ismerjen légzési segédizmokat, tudja hogy ezek részvétele a nehézlégzésben feltűnő. Értse a mellhártya, a rekeszizom, a bordaközti izmok szerepét a belégzés és kilégzés folyamatában. Értse a mellkasi és a hasi légzés különbségét.
- Ismertesse a vitálkapacitás és a légzési perctérfogat fogalmát. Magyarázza aktív sportoló és nem sportoló fiúk és lányok vitálkapacitását bemutató táblázat eltérő értékeit.
- Értse a légzési teljesítmény és a szervezet energiafelhasználása közötti összefüggést. Határozza meg a légzésszámot nyugalomban és munkavégzés után, magyarázza az eltérést.
|
- Elemezzen a légzési térfogatváltozásokat és a légzőmozgásokkal kapcsolatos nyomásváltozásokat bemutató grafikont.
- Értelmezze a Donders-modellt bemutató ábra alapján a légzőműködéseket.
|
4.5.2. Gázcsere
- Magyarázza a légcsere, a gázcsere és a sejtlégzés összefüggéseit.
|
- Értse, hogy a tüdőben és a szövetekben folyó gázcsere diffúzión alapul.
|
4.5.3. Hangképzés
- Ismerje fel ábrán a gége alábbi részeit: pajzsporc, gégefedő, hangszalagok.
- Ismerje a hangszalagok szerepét a hangképzésben.
|
- Ismerje, mely porcok között feszülnek ki a hangszalagok.
- Értse a gége működését, tudja, hogy mitől függ a keletkezett hang erőssége, magassága, és mi befolyásolja a hangszínt.
|
4.5.4. Szabályozás
- Tudja magyarázni a vér széndioxid koncentrációjának szerepét a légzés szabályozásában.
|
- Ismertesse a légzésszabályozásban a kemoreceptorok és a mechanoreceptorok szerepét.
|
4.5.5. A légzés és a légzőrendszer egészségtana (elsősegélynyújtás)
- Értse a dohányzás kockázatait. Tudjon érvelni a dohányzás ellen.
- Tudjon megnevezni a légzőrendszert károsító tényezőket és ismerje a légzőrendszer gyakori betegségeit (fertőzéses eredetű és daganatos megbetegedések, asztma).
- Ismerje az orron át történő belégzés előnyeit a szájon át történő belégzéssel szemben. Magyarázza, miért jár gyakran együtt a torokgyulladás középfülgyulladással.
|
- Hozza összefüggésbe a tüdőléghólyagocskák felületi feszültségét a dohányzással.
- Kapcsolja össze fizikai ismereteivel a légmell és a keszonbetegség kialakulását.
|
4.6. Az anyagszállítás |
4.6.1. A testfolyadékok
- Hasonlítsa össze a vér, a szövetnedv, a nyirok összetételét, keletkezését, kapcsolatukat. Ismertesse a teljes vértérfogat mennyiségét, az alakos elemek és a vérplazma arányát, a vérplazma fő alkotórészeit és értse jelentőségüket.
- Ismertesse a vörösvérsejtek, a fehérvérsejtek és a vérlemezkék szerepét, keletkezésük helyét, a normál értéktartománytól való eltérés okait és következményeit.
- Értse a vérszegénység lehetséges okait. Értse, hogy a véralvadási folyamat rendellenessége vérzékenység, illetve trombózis kialakulásához vezethet.
|
- Értelmezze a homeosztázist a folyadékterek összetételének példáján. Ismertesse, hogy mi okból változhat a vér kémiai összetétele (pH, glükózszint).
- Ismerje a hemoglobin fő részeit (hem: 4 db N-tartalmú gyűrű, Fe, globin: fehérje).
- Ismertesse a sérült érfal, a vérlemezkék, a trombin, a fibrin, a kalciumion szerepét a véralvadás folyamatában, tudja, hogy a folyamathoz K-vitamin szükséges. Hozza összefüggésbe ezeket a vérzékenység kialakulásával.
|
4.6.2. A szöveti keringés
- Ismertesse a vér, a szöveti folyadék és a nyirok kapcsolatát; a szöveti folyadék szerepét, mint a sejtek közötti anyagcsere helyét.
- Magyarázza a hajszálerek keringési jellemzőit, funkcióját az anyagcserében.
- Értelmezze a nyirokkeringés lényegét (útvonala, funkciója), a nyirokcsomók jelentőségét.
|
- Értse, hogy milyen mechanizmus mozgatja a folyadékot a nyirokerekben.
- Ismertesse a szövetnedv áramlási mechanizmusát a vérnyomás és a plazmafehérjék ozmotikus nyomásának viszonya alapján.
|
4.6.3. A szív és az erek
- Ismerje a szív működésének alapelveit (üregek térfogat- és nyomásviszonyainak változása, a vér áramlása a szívciklus folyamán). Értse a szív felépítésének és működésének kapcsolatát. Ismertesse, hogy mi a koszorúerek feladata, hogy miért életveszélyes ezek elzáródása.
- Ismerje az artériák, a vénák és a kapillárisok felépítését (átmérő, billentyű, szöveti szerkezet), és ezeket hozza kapcsolatba az adott erek funkcióival.
- Ismerje a szívfrekvencia és a vérnyomás fogalmát és felnőttkori normál értékeit. Tudjon pulzust és vérnyomást mérni (automata eszközzel), legyen képes a mért adatok eredményeit értelmezni és magyarázni.
- Ismertesse a lép helyét és szerepét.
|
- Tudja grafikonon elemezni a vérnyomás változását, a véráramlás sebességét, az erek keresztmetszetének alakulását a keringési rendszerben.
- Értelmezze, mely tényezők segítik a vénás áramlást.
- Ismerje a verőtérfogat, perctérfogat értékeit. Tudjon elvégezni alapvető számításokat ezekkel az adatokkal.
|
4.6.4. Szabályozás
- Magyarázza a véreloszlás megváltozásának élettani funkcióját.
- Tudja, hogy milyen élettani hatások emelik, vagy csökkentik a pulzusszámot és vérnyomást.
|
- Ismerje a szinuszcsomó és a pitvarkamrai csomó helyzetét, funkcióját.
|
4.6.5. A keringési rendszer egészségtana, elsősegélynyújtás
- Ismertesse a keringési rendszer főbb betegségeinek (érelmeszesedés, visszértágulat, a trombózis, a magasvérnyomás/hipertónia betegség, szívritmuszavar és a szívinfarktus) kialakulásában szerepet játszó főbb kockázati tényezőket. Értse a megfelelő életvitel kialakításával csökkenthető kockázatokat. Ismerje a szívinfarktus fogalmát és jellemző tüneteit.
- Tudjon érvelni a testedzés és a helyes táplálkozás keringési rendszer egészségére gyakorolt hatása mellett.
- Ismerjen alapvető sebellátási módokat, tudja, hogyan kell ellátni vérzéssel járó sérüléseket.
|
|
4.7. A kiválasztás |
4.7.1. A vizeletkiválasztó rendszer működése
- Ismerje a vizeletkiválasztó rendszer főbb részeit.
- Ismertesse a vizelet főbb összetevőit: víz, karbamid, Na+, K+, CI- ionok, gyógyszerek, hormonok.
- Értse a víz, a glükóz, a sók, a karbamid visszaszívásának, valamint a gyógyszerek, ionok (pl. hidrogénion) kiválasztásának vesében zajló folyamatait.
|
- Ismertesse a bőr, a máj, a tüdő, a végbél és a vese szerepét a kiválasztásban.
- Tudja értelmezni a vese kiválasztó működésének három fő részfolyamatát: szűrletképzés, visszaszívás, kiválasztás (exkréció).
- Ismerje a nefron működését: vesetestecske (tok, hajszálérgomolyag), az egyes csatornaszakaszok, a csatorna falát behálózó hajszálerek, funkcióit. Magyarázza a szűrletképzés, az aktív és passzív transzport folyamatait. Elemezze a vizeletképződés folyamatát a vér, a tokban és a csatornában lévő folyadék, valamint a vizelet összetétele alapján.
|
4.7.2. Szabályozás
- Ismerjen a vizelet összetétele és mennyisége változásának hátterében álló lehetséges okokat.
|
- Értse a vazopresszin (ADH) és aldoszteron szerepét a folyadéktérfogat és sóháztartás szabályozásában.
|
4.7.3. A kiválasztó szervrendszer egészségtana
- Tudjon példát említeni arra, hogy miért jelenhet meg a vizeletben fehérje, glükóz vagy vér.
- Értse a vesekő kialakulásának okait, ismerje rizikófaktorait és indokolja a folyadékbevitel jelentőségét a vesekőképződés megelőzésében.
- Ismertesse a művesekezelés jelentőségét.
|
- Értse a művesekezelés és a veseátültetés jelentőségét.
|
4.8. A szabályozás |
- Hasonlítsa össze az irányítás két alapformáját, a szabályozást és a vezérlést. Értse a visszacsatolások szerepét a szabályozásban.
- Értse a hasonlóságokat és a különbségeket a hormonrendszer és az idegrendszer működése között (jeladó és célsejt kapcsolata), és tudjon példát hozni összehangolt működésükre.
|
|
4.8.1. Idegrendszer Sejtszintű folyamatok
- Ismertesse az idegsejt felépítését, változatosságát és funkcióját (az ingerület keletkezését, vezetését, valamint más sejtekre való továbbadását). Ismerje, hogy az élő sejtek membránjának két oldalán az ionok koncentrációja nem azonos, és ez potenciálkülönbséget alakít ki.
- Ismertesse az inger, az ingerület (akciós potenciál), az ingerküszöb fogalmát. Példával igazolja, hogyan változhat meg az ingerküszöb külső és belső környezeti hatásokra.
- Ismertesse a receptor, a receptornak megfelelő (adekvát) inger fogalmát, típusait (mechanikai, kémiai, fény, hő).
|
- Magyarázza a kémiai és az elektromos potenciálok összefüggését az ionmozgásokkal. Értse a helyi (lokális) és a tovaterjedő potenciál kialakulásának helyét és feltételeit.
- Tudja, hogy az idegsejt membránpotenciáljának változásai az axoneredésnél tovaterjedő csúcspotenciált válthatnak ki. Tudja, hogy az inger erőssége a csúcspotenciál hullámsorozat szaporaságában kódolt.
|
Szinapszis
- Ismertesse a szinapszis fogalmát, magyarázza a serkentő vagy gátló hatást az átvivő anyag (vagy más molekulák) és a receptor kölcsönhatásával.
- Tudja, hogy a drogok itt hatnak és hatásuk függőséghez vezethet.
|
- Értse, hogy a drogok és egyes mérgek hogyan hatnak a szinapszis működésére (jelátvivő anyag működésének fokozása, visszavételének gátlása, receptormódosítás).
|
Az idegrendszer általános jellemzése
- Ismerje a központi, környéki idegrendszer, az ideg, dúc, pálya, mag, kéreg, fehér- és szürkeállomány fogalmát, a testi (szomatikus) és a vegetatív idegrendszer jelentését.
- Ismerje az idegrendszer működésének fő folyamatait, és az ezt megvalósító sejttípusokat (receptorsejt, érzőidegsejt, aszszociációs idegsejtek, mozgatóidegsejt).
- Tudja, hogy az idegrendszer központi része csontos tokban, agygerincvelői folyadékkal és agyhártyákkal védetten helyezkedik el. Készítsen rajzot a gerincvelő keresztmetszetéről és ábrázolja a gerincvelői idegek eredését.
- Hasonlítsa össze a reflexív és a reflexkör fogalmát. Ismerje fel ábrán és tudja magyarázni a bőr- és izomeredetű gerincvelői reflexek reflexívét funkcióját.
- A mozgatóműködések példáján értelmezze az idegrendszer hierarchikus felépítését.
|
- Magyarázza az idegsejthálózatok spontán aktivitásának funkcióját (biológiai ritmusok).
- Ismerje a gliasejtek és a velőshüvely főbb funkcióit (táplálkozás, szigetelés), hozza összefüggésbe az ingerület vezetési sebességével és az SM (szklerózis multiplex) betegség kialakulásával.
|
A gerincvelő
- Ismerje a gerincvelő főbb funkcióit (izomtónus kialakítása, védekező mechanizmusok, a bőr ereinek reflexes szabályozása, nemi szervek vérbősége).
- Váltson ki térdreflexet, és magyarázza funkcióját.
|
|
Az agy
- Ismerje fel az agy nyílirányú metszetén az agy részeit (agytörzs /nyúltvelő, híd, középagy/, köztiagy /talamusz, hipotalamusz/, kisagy, nagyagy), és tudjon példákat említeni funkcióikra.
- Tudja, hogy az álomalvás létszükséglet.
|
- Ismerje a jobb és bal agyfélteke eltérő funkcióit.
- Értse, hogy az érzőpályák kéreg alatti központjaiban már előzetes feldolgozás is történik (pl. talamusz = kéreg alatti látóközpont).
- Ismerjen elméleteket az alvás funkcióival kapcsolatosan (pl. energiatakarékosság, tanulás, feltöltődés). Ismerje az agytörzsi hálózatos állomány szerepét az alvásébrenléti ciklus fenntartásában.
|
Testérző rendszerek
- Tudja, hogy az elsődleges érzőkéreg sérülése a tudatosuló érzékelés kiesését jelenti.
- Ismertesse a bőr és a belső szervek receptorait (mechanikai, fájdalom, hő, kemoreceptorok, szabad idegvégződések).
|
|
Érzékelés
- Értse az érzékszervek működésének általános elveit: (adekvát) inger, ingerület, érzet.
- Ismerje az érzékcsalódás (illúzió, hallucináció) fogalmát, és hogy kiváltásukban pszichés tényezők és drogok is szerepet játszhatnak.
|
|
Látás
- Ismertesse és ábrán ismerje föl a szem alapvető részeit, magyarázza ezek működését, a szemüveggel korrigálható fénytörési hibákat, a szürke- és a zöldhályog lényegét.
- Értse a pupilla akkomodációs és a szemhéjzáró reflex funkcióit.
- Elemezze a távolságészlelés módjait, támpontjait.
- Magyarázzon egyszerű kísérleteket a vakfolt, a színtévesztés, a látásélesség és a térbeli tájékozódás vizsgálatára. Váltson ki pupillareflexet.
|
- Értse a csapok, pálcikák és dúcsejtek szerepét a látás folyamatában.
- Ismertesse a kép- és színlátás, a fényerősségérzékelés optikai és élettani alapjait.
- Értse a látórendszer és az egyensúlyérzés kapcsolatát.
|
Hallás és egyensúlyérzés
- Ismerje föl rajzon a külső-, a közép- és a belső fül részeit. Értse a dobhártya és a hallócsontocskák működését, a szabályozás lehetőségét. Magyarázza a tömlőcske és zsákocska, valamint a három félkörös ívjárat szerepét.
- Értelmezzen kísérletet a hangirány érzékelésének bemutatására.
- Ismerje a zajszennyeződés forrásait, halláskárosító és pszichés hatását.
|
- Értse a kapcsolatot a hallószerv részletes felépítése és működése között (Cortiszerv, alaphártya, szőrsejtek).
- Értse a helyzetérzékelés szerveinek és receptorainak (tömlő, zsákocska, három félkörös ívjárat, izomorsó, ínorsó) működését.
|
Kémiai érzékelés
- Ismerje a nyúltvelői kemoreceptorok széndioxidérzékenységét, értse a légzés szabályozásában betöltött szerepüket.
- Ismerje a szaglóhám, az ízlelőbimbók szerepét az érzékelésben.
|
|
Testmozgató rendszerek
- Értse, hogy motivációs állapotok irányítják és aktiválják magatartásunkat.
- Ismerje az agykéreg szerepét az akaratlagos mozgások kialakításában. Ismerje a mozgatópályák kereszteződéseinek funkcionális következményeit.
- Ismertesse a kisagy fő funkcióját (mozgáskoordináció). Tudja, hogy alkohol hatására ez az egyik leghamarabb kieső funkció.
|
- Ismerje a kéreg alatti magvak és az átkapcsolódás szerepét az automatizált mozgások szabályozásában.
|
Vegetatív érző és mozgató rendszerek
- Értelmezze, milyen folyamatok szabályozását jelenti a vegetatív szabályozás.
- Ismerje a szembogár (pupilla), a vázizom, a bél, a szív és a vérerek szimpatikus és paraszimpatikus befolyásolásának következményeit.
|
- Tudja összehasonlítani a szimpatikus és a paraszimpatikus idegrendszer anatómiai hasonlóságait és különbségeit.
- Tudja magyarázni, hogyan valósul meg szervezetünkben a keringés és a testhőmérséklet szabályozása.
|
4.8.2. Az emberi magatartás biológiaipszichológiai alapjai A magatartás elemei |
- Ismerje fel esetleírás nyomán az az emberi viselkedés evolúciós (genetikai), ökológiai, kulturális alapjait.
|
Öröklött elemek
- Ismerjen példákat öröklött emberi magatartásformákra (szopóreflex, érzelmet kifejező mimika).
|
|
Tanult elemek
- Ismerje a feltételes reflexek szerepét az ember viselkedésében (félelem, drogtolerancia). A feltételes reflexeket hozza összefüggésbe a fájdalmas ingerekre fellépő vérnyomásnövekedéssel, szívfrekvenciafokozódással, félelemmel, drogtoleranciával. Magyarázza a tanulás és az érzelmek kapcsolatát (megközelítéselkerülés, játék, kíváncsiság és unalom).
- Tudja, hogy a beszéd tanulása kritikus periódushoz kötött.
- Példákon mutassa be a megerősítés rászoktató vagy leszoktató hatását, a szokás, a rászokás és a függőség kialakulását. Lássa a család, az iskola, a hírközlés, reklám stb. szerepét a szokások kialakításában. Foglaljon állást a fentiekkel kapcsolatban.
|
- Esetleírás alapján értékeljen olyan kísérleteket, olyan kísérleti módszereket, amelyek a feltételes reflex, az operáns tanulás és belátásos tanulás kutatására irányulnak. Ismertesse módszerük korlátait. Kapcsolja össze ezeket példákkal az ember viselkedéséből.
|
Emlékezés
- Ismerje a rövid és hosszú távú memória fogalmát.
|
|
Pszichés fejlődés
- Ismertesse az érzelmi fejlődés hatását az értelmi fejlődésre, hozza összefüggésbe a család szocializációs funkcióival.
|
|
4.8.3. Az idegrendszer egészségtana
- Ismerje az életmód szerepét az idegrendszeri betegségek kialakulásának (pl. stresszbetegségek) megelőzésében.
- Ismerjen testképet befolyásoló társadalmi tényezőket. Ismerje a táplálkozási zavarokat (ortorexia, anorexia, bulímia, izomdiszmorfia) és értse kialakulásuk társadalmi és biológiai okait.
- Ismerje az agyrázkódás, a migrén, az epilepszia, a stroke (agyvérzés, agyi infarktus) tüneteit.
- Ismerje a fájdalomcsillapítás néhány módját, ezek esetleges veszélyeit.
|
- Értelmezze a zsigeri működések kapcsolatát az érzelmipszichikus működésekkel, hozza összefüggésbe a pszichoszomatikus betegségek kialakulásával.
- Ismerje az Alzheimer-kór, a Parkinson-kór tüneteit.
|
Drogok
- Értse a kémiai és a viselkedési függőségek közös jellegzetességeit és veszélyeit.
- Tudjon érvelni a drogfogyasztás ellen, értse a szülő, a család, a környezet felelősségét és lehetőségét megelőzésében.
|
|
4.8.4. A hormonrendszer
- Ismertesse a hormonrendszer működésének a lényegét, a hormontermelést és szabályozását.
|
- Magyarázza, hogy ugyanaz a hormon más szervben más hatást fejthet ki (receptorkülönbség).
|
Hormonális működések
|
- Magyarázza, hogyan befolyásolják a hormonok
– a szervezet szénhidrátanyagcseréjét (adrenalin, inzulin, glükokortikoidok), – só- és vízháztartását (mineralokortikoidok, vazopresszin), – kalciumanyagcseréjét (parathormon, kalcitonin, D-vitaminhormon).
|
Belső elválasztású mirigyek
- A pajzsmirigy példáján elemezze a hormontermelés szabályozásának alapelveit.
- Ismerje az ember belső elválasztású mirigyeinek elhelyezkedését, az alábbi hormonok termelődési helyét és hatását: inzulin, adrenalin, tiroxin, tesztoszteron, oxitocin. Tudja magyarázni az inzulin, a tiroxin és az adrenalin hatásait
- Ábra alapján értelmezze a női nemi ciklus során végbemenő hormonális, valamint a méhnyálkahártyában, petefészekben és testhőmérsékletben végbemenő változásokat. Értse a hormonális fogamzásgátlás biológiai alapjait.
|
- Tudja, hogy hormon nem csak belső elválasztású mirigyben jöhet létre, gyakorlatilag minden szerv képes előállítani hormont.
- Tudja elemezni az agyalapi mirigy, a hipotalamusz és a mellékvesekéreg hormonjainak hatását.
|
A hormonrendszer egészségtana
- Tudja magyarázni a cukorbetegség lényegét, típusait, tüneteit, okait, kockázati tényezőit és kezelési módjait.
|
- Tudja elemezni a növekedési hormon, a tiroxin és az inzulin hiányából, illetve többletéből eredő rendellenességeket.
|
4.8.5. Az immunrendszer Immunitás
- Ismerje az antitest, antigén, immunitás fogalmát. Sorolja fel az immunrendszer jellemző sejtjeit (falósejtek, nyiroksejtek).
- Magyarázza meg a gyulladás tüneteit, kialakulásuk okát. Ismerje a falósejtek szerepét és a genny eredetét. Magyarázza a memóriasejtek szerepét a másodlagos immunválasz kialakításában.
- Ismertesse az immunizálás különböző típusait (aktív, passzív, természetes, mesterséges). Minden típusra mondjon példát. Hozzon példát a Magyarországon kötelező védőoltásokra és értse indokoltságukat.
- Magyarázza a vírus és baktérium által okozott betegségek eltérő kezelésének az okát.
- Ismerje Pasteur és Semmelweis tudománytörténeti jelentőségét.
|
- Magyarázza a rendszer működésének a lényegét: az idegen anyag megtalálásának a módját, felismerését, az immunglobulinok jelentőségét, az idegen anyag megsemmisítését.
- Értse az autoimmun betegségek lényegét.
- Ismerje a vérszérum fogalmát.
- Tudja összehasonlítani a természetes (veleszületett vagy anyatejjel szerzett) és az adaptív immunválaszt.
|
Vércsoportok
- Ismerje az AB0- és az Rh-vércsoportrendszert. Magyarázza az anyai Rh-összeférhetetlenség jelenségét.
- Ismerje a vérátömlesztés és a véradás jelentőségét.
|
- Ismertesse a szervátültetésekkel kapcsolatos gyakorlati és etikai problémákat.
|
Az immunrendszer egészségtana
- Értse az immunrendszer állapota és a betegségek kialakulása közti összefüggést.
- Értse a láz védekezésben betöltött szerepét és a lázcsillapítás módjait.
- Értse, hogy az allergia az immunrendszer túlérzékenységi reakciója, tudjon felsorolni allergén anyagokat, értse az allergiák és a környezetszennyezés közti kapcsolatot.
|
|
4.9. Szaporodás és egyedfejlődés |
4.9.1. Szaporítószervek
- Ismerje a férfi és női nemi szervek felépítését, működését, valamint a megtermékenyítés folyamatát.
- Értse a nem meghatározottságát (kromoszomális, ivarmirigy általi, másodlagos, pszichés nem).
- Ismerjen fel ábráról petesejtet és hímivarsejtet és ezek részeit.
|
|
4.9.2. Egyedfejlődés
- Ismerje az ember születés előtti fejlődésének eseményeit (barázdálódás, beágyazódás, méhlepény és magzatburkok kialakulása és születésének fő szakaszait, a terhesség, szülés, a szoptatás biológiai folyamatait, a méhlepény és a magzatvíz szerepét).
- Ismertesse az ember posztembrionális fejlődésének legjellemzőbb változásait (tömeg- és hosszgyarapodás, fogak megjelenése, mászás, ülés, járás, beszéd, kézhasználat, nemi érés, a gondolkodásmód változása, öregedés).
- Tudja, hogy a társadalmi, életmódbeli hatások befolyásolják az egyedfejlődés ütemét.
- Magyarázza a különbséget a klinikai és a biológiai halál fogalma között.
|
- Magyarázza a magzati és anyai vérkeringés kapcsolatát. Magyarázza a kapcsolat jelentőségét az immunrendszer szempontjából.
|
A szaporodás, fejlődés egészségtana
- Ismertesse, hogyan előzhetők meg a nemi úton terjedő betegségek (szifilisz, AIDS, gombás betegségek).
- Ismertesse a várandóság jeleit, a terhesgondozás jelentőségét, a terhesség és szoptatás alatt követendő életmódot, a szoptatás előnyeit a csecsemőre és az anyára nézve.
- Tudjon megnevezni a meddőség hátterében álló okokat (ivarsejttermelés zavara, hormonzavarok) és azok kezelésére szolgáló lehetőségeket (mesterséges megtermékenyítés, hormonkezelés).
- Ismertesse a családtervezés különböző módjait, terhességi tesztek lényegét (mit, miből mutatnak ki), a terhességmegszakítás lehetséges következményeit.
|
- Esetleírások alapján legyen képes azonosítani a kialakuló meddőség hátterében meghúzódó okokat, illetve megjósolni egyes egészségügyi állapotok (fertőzések, genetikai rendellenességek, terhességmegszakítás) meddőséghez vezető következményeit.
|